Rabu, 30 September 2009

Syawal, Salam idulfitri.


Salam syawal, minal idil wal faizin. Aidilfitri 2009 menjelma lagi.
Pertamanye, iss mohon ampon maaf pade semua yang mengenali diri nie.
Biase la, manusie, insan, yang x lari dari wat salah. iss pn x terkecuali dari melakukan kesilapan. Mohon maaf juge kepade Umi, buya, dan semue adik-beradik iss. Dan x lupe juge pada sahabat handai yang mengenali diri ini. Same2 kite membuka buku baru untuk mase yang mendatang kelak. Pade kawan2 mantan pelajar IKM, Sik sesi jan 2008 - dis 2009, iss mohon maaf gak kalau selame kite di alam pembelajaran, iss ade wat silap kat korang. Pade mane2 kengkawan yang x dapat kad raye, jangan la berkecil hati, sbb iss x dapat nak bagi pade yang xde alamat. Nak kirim sms pn, ade yg x sempat nak bg phone number mase kat ikm. Hehe rase mcm x sabar nak jumpe korang semule. InsyaAllah kite akan bersue mase hari konvo nanti.




Itu lah kemeriahan Syawal. Dirasai dengan pelbagai macam cara. Ada yang berutus kad Ucapan melalui pos, ada juge yang menghantar Khidmat pesanan ringkas (SMS) sebagai tanda ingatan dihari lebaran, ada yang menghantar kad ucapan melalui surat elektronik (e-mail) dan pelbagai macam cara untuk diraikan bersama. Pada perantauan yang beraya di luar negara, mesti terasa kerinduan pada kampung halaman. Nak juge rase masakan di tanah tumpah darah sendiri. Ade yang menangis dirantauan dik kerana kerinduan yang x terubat. ada juga yang terubat dengan kiriman makanan dari tanah air seperti kiriman kuih raye dan sebagainya. hehe x lupe gak yg main mercun, main bunga api, hehe kalau yg bernasib malang, termakan diri dgn mercun yg dimain.. tp, hehe aku pn x lepaskan peluang nak tngk percun dibakar...
kat bawah ni antara gambar mercun yang aku saksikan ngan mate kepale aku sendiri.. hehe..





percikan bunga api berwarna kebiruan.





percikan bunga api berwarna-warni.





percikan bunga api berwarna keemasan.





Abis dah.. hehehe





Tanggal 20 September 2009, masuk lah 1 syawal.. hehe time raye nie.. mcm2 persiapan la yg dah dibuat, dengan kuih rayenye, rendang, lemang, langsir, dan mcm2 agi.. Pagi syawal, aku n adik-beradik yang lain bersiap nak ke masjid bagi menunaikan solat sunat hari raye.. hehe pakai beraneka warne.. sbb kami x pernah nak amalkan "baju bertema".. hehe.. Ade baju ijau, ade baju merun, ade baju ungu, ade warna biru hehehe..




dah siap2, aku ngan adik2 berjalan kaki ke masjid yg letaknya x jaoh dari rumah aku... mcm biase... takbir raye bergema disejenak pelusuk masjid.. huhu time nie mule rase sebak dik kerna teringatkan kenangan bersama kawan baik aku yg telah kembali kerahmatullah baru2 ini.. Terimbau juga kenangan tika berhari raya di IKM Sik. hehe indahnye kenangan2 manis, dan sedihnya kenangan2 duka. Dah selesai solat ari raye, balik umah... salam-salaman. hehe.. hm... tapi aku sedih sikit, sbb x dapat nak ikot parents n adik2 lain beraye di rumah "kampung Melayu", keluarga belah ayah.. sebab, pade tika itu, aku x sihat. jadi dok berehat je la kat umah.



Tengah ari, parents ngan adik-beradik lain pn balik umah,dan cadangannye nak beraye ke Teratak Warisan, kediaman Opah Chik lak petang nanti.. Lepas berehat2, jam dah dekat kol 5, kami adik beradik pn bersiap2 nak ke rumah opah. Hehe bawak kuih raye, bawak kerepek Bawang.
tau ape yg best kat umah opah nie? Opah hidang nasik lemak... ade lemang, ade rendang, ade kuih2 raye, ade nasi impit, n mcm2 lg lah.. hehe

dah makan2, aku bersiar2 kat halaman rumah opah Chik, hehe berjalan ngan adik aku... kat bawah ni aku letakkan gambarnye.. hehe...





amin watpe tu?





Teratak Warisan.
Kediaman Opah Chik.





Teratak Warisan.
Pandangan Sisi.





Belakang.. umah opah





umi bergambar kat lanskap umah opah.





Opah Chik dan umi bergambar tanda kenang-kenangan.





opah n kak yong





opah n musa.





opah n aku.





opah n amin.





hehe sibuk je dak2 tu nak wit raye..
hehehe opah nak brgambar pn cemburu..haha





Opah n Arifin





nie dak2 kampung mai beraye kat umah aku.. hehe



0 comments: